Een van de producten die als warme broodjes over de toonbank gaan zijn de Susan Bijltassen. Hoe is dit duurzame merk, met een nadruk op minimalistisch en functionalistisch design, ontstaan? Het is daarom tijd dit merk onder een vergrootglas te leggen:

Hoe  het begon
Het merk is begonnen in Rotterdam als een afstudeerproject van Susan in 2000 aan de Willem de Kooningacademie. Het begon toen allemaal met ’the new shoppingbag’ (die wij uiteraard verkopen in verschillende kleurcombinaties en maten). De tas moest de single use plastictasjes vervangen, die toen nog onderdeel uitmaakte van het straatbeeld. Een mooi idee voor een betere wereld. Het ontwerp had als uitgangspunt die plastictassen, maar dan natuurlijk beter. De zijkanten werden dieper gemaakt waardoor er meer volume ontstond, maar het zorgt er ook voor dat de tassen beter zijn op te vouwen. Ook ontstond toen de ‘flash’ een positieve streep omhoog, inmiddels heeft elk ontwerp een flash.
Samen met haar man heeft ze er uiteindelijk voor gezorgd dat het afstudeerproject een ware business werd.

Duurzaamheid
De tassen van Susan Bijl zijn gemaakt van ripstop nylon. Het is een zeer sterke en waterdichte stof die in vele kleuren verkrijgbaar is. Een van de redenen waarom Susan Bijl garantie voor het leven geeft. De stof hoort heel lang mee te gaan en als deze toch scheurt of kapot gaat, dan maken ze hem gratis. Op hun site kunt u een formulier vinden, hoe en wat u daar precies voor moet doen. Dit is wederom een mooie bijdrage aan een betere wereld en een kleinere impact op het milieu.
Het merk heeft kwantiteit dan ook hoger in het vaandel staan dan kwaliteit.

Hoe staat het ermee
Susan Bijl bestaat inmiddels al ruim 20 jaar. Er zijn 25 collecties uit en talloze nieuwe producten. Het schijnt ook dat ze in de tussentijd drie kinderen heeft gekregen en twee honden rijker is.
Niet alleen zijn de shoppingbags er inmiddels in verschillende maten er zijn nu ook rugzakken, bumbags en pouches, er zijn nu zelfs regenjassen. Alles is verkrijgbaar in verschillende maten.
Er zijn samenwerkingen geweest met het Boijmans van Beuningen en merken als HAY. Het merk groeit nog steeds en is niet meer weg te denken uit het Hollandse straatbeeld, net als de plastictasjes van 20 jaar geleden.

De nieuwste collectie
De Amplify collectie van Susan Bijl is al een tijdje uit, sinds 16 februari om precies te zijn en misschien is het daarom tijd om de filosofie achter deze collectie van Susan Bijl toe te lichten:
Amplify betekent ‘versterken’ en is een term die voornamelijk in de muziekwereld wordt gebruikt.
De collectie is dan ook geïnspireerd door muziek en muziekkanten en hun eindeloze bronnen waaruit zij putten. Het idee is dat beeld en geluid elkaar versterken, vandaar de intense kleuren van deze collectie. Zo ziet u maar weer waar een simplistisch design allemaal inspiratie uit kan halen.
De collectie, zoals elke tas ontworpen door Susan Bijl, gaat hard bij ons. Houd de site in de gaten of kom langs!
In juni komt er een nieuwe collectie binnen en dat vinden wij net zo spannend als u!Bekijk hier de laatste collectie: Amplify